איך קונסיסט המירה מיליוני מסמכים לקבצי PDF/UA נגישים עבור הארגונים הגדולים בישראל בזמן שיא באמצעות פתרון התוכנה NAGIX?
Picture of אופיר גרינר

אופיר גרינר

מנהל חטיבת PB Digital

איך קונסיסט המירה מיליוני מסמכים לקבצי PDF/UA נגישים עבור הארגונים הגדולים בישראל בזמן שיא באמצעות פתרון התוכנה NAGIX?

תקנה 35א לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, המחייבת ארגונים ועסקים להפוך לנגיש כל מסמך המוכן החל מ-26 באוקטובר 2017 והלאה, נכנסה לתוקף במלואה בתחילת השנה, 2022. לכן, החל מ-1 בינואר, נדרשו ארגונים לספק ללקוחותיהם מסמכים נגישים—דוחות כספיים, פרוטוקולים ציבוריים, טפסי לקוחות ועוד—מיידית, בהתאם לעקרון ההכללה בנגישות.

במהלך שנת 2021, כהכנה ליישום התקנה, הפכה קונסיסט למיליוני מסמכים נגישים עבור רוב הבנקים הגדולים בישראל וארגונים מובילים נוספים באמצעות פתרון טכנולוגי מיוחד שפיתחנו. המערכת שאפשרה לנו להפוך כמות משמעותית כזו של מסמכים לנגישים נקראת NAGIX, ורצינו לשתף אתכם בתהליך המאפשר כיום לארגונים לספק ללקוחותיהם גרסה נגישה של כל מסמך, בלחיצת כפתור, בהתאם לעקרון ההכללה בנגישות.

הפיכת מסמכים, פרוטוקולים ודוחות לנגישים באמצעות מערכת NAGIX

נתחיל מההתחלה: מהו מסמך נגיש, ומהו עקרון ההכללה בנגישות?

מסמך נגיש הוא מסמך דיגיטלי שאדם עם לקות ראייה יכול להאזין לו באמצעות תוכנת קריאת מסך. תהליך הנגישות יוצר מסמך PDF המכיל עץ נגישות שתוכנת קריאת המסך יכולה לקרוא לפי הסדר שקבע מעצב הנגישות של המסמך.

עקרון ההכללה בנגישות קובע כי הפיכת מסמך לנגיש בלבד אינה מספקת כדי לעמוד בדרישות החוק; הנגישות חייבת לאפשר לאדם עם מוגבלות לפעול במרחב הציבורי כמו כל אדם אחר. בהתאם לכך, נגישות המיישמת את עקרון ההכללה חייבת לאפשר לאדם עם לקות ראייה ליצור מיידית גרסה נגישה של כל מסמך לקוח, מבלי שיידרש לפנות לארגון כדי להפוך מסמך מסוים לנגיש באופן פרטני.

זה דומה לעקרון ההכללה בנגישות פיזית, למשל במוסד ציבורי (או בבית קפה או מסעדה, למשל) שנגיש רק באמצעות מדרגות. ברור שהמוסד אינו יכול למלא את חובתו על ידי הצבת אדם בתחתית המדרגות כדי לסייע לאנשים עם לקויות ניידות לעלות במדרגות. נגישות אמיתית לפי החוק ועקרון ההכללה מחייבת ניידות במרחב כמו כל אדם אחר, ולכן נגישות אמיתית מצריכה, למשל, התקנת מעלית או רמפה המאפשרת לאדם בכיסא גלגלים לעלות ללא עזרת אדם אחר. אותו עיקרון חל על נגישות מסמכים, טפסי לקוחות, פרוטוקולים ציבוריים, דוחות כספיים של חברות ציבוריות ועוד.

דרישות חוקיות בנוגע לנגישות מסמכים

עם הגברת המודעות לאורך השנים לחשיבות הנגישות בכלל ולנגישות מסמכים בפרט, פיתחה קונסיסט טכנולוגיית נגישות מסמכים אוטומטית הפועלת בתוך מערכת הטפסים הדיגיטליים של קונסיסט, PB Digital. במהלך שנת 2021 פנו אלינו ארגונים רבים בבקשה לפתח ולהטמיע פתרון להנגשת כמויות עצומות של מסמכים שברשותם.

חשוב לציין שבבנקים גדולים, לדוגמה, קיימים מיליוני מסמכים הדורשים נגישות, וברור שבכל טכנולוגיה אחרת שאינה נגישות אוטומטית כמו NAGIX, היה נדרש מאמץ אדיר ושעות עבודה לא ריאליות על מנת להמיר כראוי את אותם מיליוני מסמכים לנגישים בהתאם לחוק ולעקרון ההכללה.

איך להנגיש מיליוני מסמכים קיימים? באמצעות שיטת הנגישות האוטומטית החוזרת

כדי להנגיש מיליוני מסמכים קיימים בארגונים, מיפינו את כל הטפסים והמסמכים שדרשו נגישות בכל ארגון — חשבוניות, מסמכי לקוחות, פרוטוקולים ציבוריים, דוחות כספיים ועוד — וקטלגנו את המסמכים והטפסים למשפחות. עבור כל משפחה יצרנו תגיות רלוונטיות שכללו:

  • פסקאות
  • תמונות
  • לוגואים
  • סכומי כסף
  • תאריכים
  • טבלאות
  • גרפים
  • ועוד.

שייכנו כל טופס ומסמך קיים לאחת מהמשפחות, ולאחר מכן הגדרנו את האלמנטים שמרכיבים כל מסמך במערכת NAGIX.

שני שלבים לפתרון הנגישות האוטומטי החוזר במערכת NAGIX

  1. שלב העיצוב
    בשלב זה, המעצב משתמש בכלי הייחודי DESIGNER של מערכת הנגישות למסמכים NAGIX כדי להגדיר תבניות אב-master לכל סוגי הטפסים והמסמכים הקיימים בארגון. בבנק גדול או מוסד פיננסי, למשל, מספר התבניות יכול להגיע למאות ואף יותר. לאחר שכל מסמכי הארגון מסווגים בהתאם למבנה סוגי המסמכים השונים, המיישם משתמש ב-NAGIX כדי ליצור תבנית לכל סוג מסמך, הכוללת עץ נגישות.
  2. שלב הפקת המסמכים הנגישים
    לאחר שכל מסמכי הארגון מסווגים למשפחות ותבניות אב-master, כל לקוח בארגון יקבל אוטומטית גרסה נגישה של כל מסמך שהוא צריך, אפילו כאשר מדובר במיליוני מסמכים קיימים. NAGIX מזהה את המשפחה וסוג המסמך שהלקוח רוצה לקבל ויודע לספק לתוכנת קריאת המסך את התבנית והסדר בו יש לקרוא את המסמך.

אתגרים בנגישות מסמכים ש-NAGIX מתמודד איתם

אפילו תוכנת קריאת המסך המתקדמת ביותר אינה יכולה לדעת באופן עצמאי, למשל, אם מספר במסמך הוא סכום כסף, מספר טלפון, כתובת וכדומה. בנוסף, טבלאות וטבלאות מקוננות (טבלה בתוך טבלה) מהוות אתגר מיוחד בתחום נגישות המסמכים. על מנת להתגבר על אתגרים אלו, מערכת NAGIX משלבת טכנולוגיה מתקדמת כדי לספק את חוויית הנגישות הטובה ביותר ללקוח. לדוגמה:

  • נגישות של מספרי טלפון/מספרי טלפון עם כוכבית
  • תוכנת קריאת מסך קוראת את תוכן המסמכים בעברית מימין לשמאל. עם זאת, בכל הנוגע למספרי טלפון, לנוחות המשתמש יש לקרוא את הספרות משמאל לימין. NAGIX מאפשר למיישם הנגישות להגדיר במיוחד עבור תוכנת קריאת המסך לקרוא את ספרות מספר הטלפון משמאל לימין ולמתג לאנגלית בכל הנוגע לכתובת האינטרנט של הארגון.
  • תמונות, אייקונים ולוגואים
  • תוכנת קריאת מסך אינה יכולה לקרוא תמונות, לוגואים, אייקונים וסמלים, אך NAGIX מאפשר למיישם הנגישות לספק תיאור לתמונה או ללוגו, וכך תוכנת קריאת המסך מספקת למשתמש תיאור מדויק של התוכן הוויזואלי.
  • טבלאות, טבלאות מקוננות וטבלאות מונחות (טבלאות המונחות על צידן יחסית לפסקאות שמופיעות לפניהן ואחריהן)
  • הפתרון של NAGIX מאפשר למיישם הנגישות להגדיר שדות בתוך הטבלאות, וכך מספק נגישות ברורה לתוכן מורכב בתוך טבלאות, טבלאות מקוננות וטבלאות מונחות. המערכת גם יודעת להגדיר מספרים, סכומי כסף, תאריכים וכל אלמנט אחר בתוך הטבלאות כך שתוכנת קריאת המסך תדע לקרוא את הגדרת העמודה וגם את תוכן העמודה בסדר שהוגדר על ידי המיישם. בדרך זו, קל יחסית לאדם עם לקות ראייה לעקוב אחר הקריאה ולהבין את ההקשר של כל פריט בטבלה.
  • גרפים ונתונים בתוך גרף
  • גרפים המבוססים על מידע מהווים אתגר ייחודי בנגישות מסמכים. עם זאת, NAGIX מאפשר את נגישות האלמנטים הללו על ידי קישור לקובץ הנתונים שממנו נלקח המידע. מסמך ה-PDF מציג את הגרף, כאשר הנתונים שעליהם מבוסס הגרף מודגשים בלבן על ידי המיישם. מיישם NAGIX יודע לקשר כל נקודת מידע עם הגרף כך שתוכנת קריאת המסך תקרא אותם במסמך הנגיש.

כוח המשימה של מיישמי הנגישות של Consist

בשל הכמות העצומה של המסמכים והטפסים שצריך היה להפוך לנגישים, הקמנו במהירות כוח משימה למיישמי הנגישות שהצליח בתוך זמן קצר, באמצעות מערכת NAGIX, להפוך מגוון רחב של מסמכים לנגישים עבור לקוחות החברה — פרוטוקולים, מכתבים וטפסי לקוחות, דוחות כספיים ועוד. תודה לצוות מיישמי הנגישות, השלמנו את המשימה, והיום לקוחות הארגונים הללו יכולים ליצור בעצמם גרסאות נגישות של כל מסמך נדרש.

חשוב להוסיף שהתחושה שלנו ב-Consist היא עצומה, לא רק כי הגענו ליעד שהצבנו לעצמנו, אלא בעיקר כי יש כאן ערך חברתי עצום — לאפשר לאדם עם לקות ראייה לקבל את המידע שהוא צריך ללא כל הגבלה. החוק אכן מחייב זאת, אך ב-Consist אנחנו מאמינים שהמרחב הציבורי והמסמכים צריכים להיות נגישים לא רק כי החוק דורש זאת, אלא כי זו ערך חברתי מהשורה הראשונה, ואנחנו שמחים וגאים להיות שותפים במאמץ זה.

דילוג לתוכן